3 May 2019

Digital Business

Social business is history, digital business & AI is the future

Bedrijven en organisaties die tot op heden nog niet ingehaakt hebben op social business, gaan de boot missen wanneer het digital business en artificial intelligence (AI) betreft. Technologie verandert exponentieel maar technologie management bepaalt welke veranderingen worden toegepast.

Exponentiële groei van technologie kan direct afgeleid worden van de Wet van Moore. Deze wet geeft aan dat de capaciteit van computers elk 1,5 jaar verdubbelt bij constante kosten. Echter bedrijven en organisaties veranderen maar langzaam.

iRelevance - Digital Business - Artificial intelligence

Als gevolg van managementfixatie laten nieuwe doorbraken te lang op zich wachten. Eén van de hoofdoorzaken hiervan is het ‘Better Than The Beatles’-effect. Hier lopen bedrijven en organisaties tegen aan wanneer men doorgaat met het concurreren tegen de grootste hits van het verleden. Men vertrouwt teveel op het ‘oude repertoire’ en blijft hierdoor achter op de concurrentie.

Dit kan verklaren dat de meest gerenommeerde bedrijven alles goed doen maar toch het marktleiderschap verliezen of zelfs failliet gaan. Golven van innovatie gaan aan hen voorbij, ongeacht de branche. In het verleden succesvolle bedrijven gaan ten onder tenzij het management weet hoe en wanneer men traditionele praktijken los moet laten.

De Wet van Darwin: Niet de sterkste overleeft, maar degene die zich voortdurend weet aan te passen.

‘Challenge the status quo’ is het hedendaagse motto van innovatieve bedrijven en organisaties. Onze hedendaagse wereld verandert in een razend tempo en om concurrerend te blijven is innovatie vereist. Indien er geen innovatie plaatsvindt, wordt men door de concurrentie binnen afzienbare tijd voorbij gestreefd.
Oftewel: Disrupt or die!

Om te kunnen veranderen is inspiratie, visie, durf en leiderschap nodig. De uitdaging bestaat uit het op zoek gaan naar nieuwe business modellen en alternatieve organisatievormen. Het volgen van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van maatschappij, economie, organisatie en technologie is van groot belang om niet achterop te raken. Belangrijk is een analyse van de trends en om de gevolgen in kaart te brengen.

Binnen enkele jaren zal volgens het analistenbureau Gartner (zie rapport ‘The Top 10 Strategic Technology Trends for 2015’) elke industrie worden getransformeerd tot een digitale business. Het hanteren van een (digitale) businessstrategie moet ingevoerd worden waarbij de focus ligt op het versmelten van de fysieke en de digitale wereld. Een 10-tal trends kenmerken de toekomst van deze nieuwe bedrijven, uitgelegd in onderstaande figuur.

Trends in Digital Business

Het is van belang om direct met bovenstaande trends aan de slag te gaan om zichzelf te vernieuwen, om mee te gaan met de tijd.

Digitaal Darwinisme

Veel partijen blijven hangen in het verleden en houden krampachtig vast aan het probleem waarvoor zij ooit in het verleden een oplossing boden. Om nu nog een transformatie te maken naar social business is ronduit te laat en hebben in het verleden al niet begrepen wat digitale technologie voor hen kan betekenen, iets wat weinig vertrouwen biedt voor de toekomst.

Van social business naar digital business is een must waar geen ontkomen aan is, veranderen of verdwijnen, digitaal Darwinisme!

De komst van smartphones, cloud computing, social media, (Big Data) analytics wordt nauwelijks bijgebeend en ontwikkelingen vinden sneller plaats dan aanpassingen mogelijk zijn. Dit gegeven heet de ontwrichtingswet van Martec, zie onderstaande figuur.

Martec's Law of Disruption - iRelevance

‘The Internet is still at the beginning of its beginning. […] The last 30 years has created a marvelous starting point, a solid platform to build truly great things. However the coolest stuff has not been invented yet –– although this new greatness will not be more of the same-that exists today. It will not be merely ‘better,’ it will be different, beyond, and other.’


Kevin Kelly

Altijd een vrijblijvend adviesgesprek

Door middel van een inventariserend gesprek zonder enige verplichtingen krijgt u een eerste indruk van ons en geven we daar waar mogelijk direct een mogelijke aanpak. Heeft u vervolgens behoefte aan een uitvoerig bedrijfsadvies, dan ontvangt u van ons een transparante offerte.

Neem vrijblijvend contact op!

Wilt u een afspraak maken voor een gratis adviesgesprek? Geïnteresseerd in onze oplossingen en/of dienstverlening? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onze website, neem telefonisch contact op of stuur ons een e-mail:
T: 045 – 511 63 56
M: 06 – 37 43 21 51
E: info @ irelevance.nl