1 april 2019

SEA – Zoekmachine Adverteren

Wat is SEA – Zoekmachine adverteren?

SEA of Zoekmachine-adverteren houdt in dat er advertentieruimte wordt ingekocht binnen de reguliere, organische zoekresultaten van een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google en Bing. Maar ook websites zoals Marktplaats, Linkedin en niet te vergeten Facebook bieden deze mogelijkheid. De advertenties worden prominent naast de reguliere zoekresultaten getoond en worden ook wel ‘gesponsorde zoekresultaten’ genoemd. Ter illustratie zie afbeelding 1.

SEA - Zoekmachine adverteren - iRelevance
Afbeelding 1: Zoekmachine Adverteren (SEA) vs Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Hierbij wordt afgerekend volgens een veilingmodel door te bieden op vooraf bepaalde zoektermen (keywords, zoek- of trefwoorden) waarbij u betaalt per klik c.q. geleverde bezoeker. Dit afrekenmodel wordt ook CPC (cost per click) of PPC (pay per click) genoemd.

Hoofddoel is om uit de ingekochte advertentieruimte ook daadwerkelijk ROI te behalen, dus advertentiecampagnes zo op te zetten dat elke geïnvesteerde Euro winst oplevert. Om dit te bereiken biedt men op de juiste, relevante zoekwoorden en zet men advertenties op met een aantrekkelijke ‘call to action’ die naar rendabele productpagina’s of diensten binnen een website leiden. Maar hier begint het spel pas.

Meten is weten

Het managen van advertentiecampagnes op basis van direct meetbare resultaten houdt in dat men uitsluitend kosten en tijd stopt in onderdelen die het meest rendabel dus winstgevend zijn.

Online adverteren wordt door traditionele marketeers vaak gezien als een kostenpost, het is echter een ideaal online kanaal om extra omzet te genereren en daarnaast heeft online adverteren ook een echt branding effect.

De bounce rate of bounce percentage is bijvoorbeeld een kwaliteitsmeter voor advertentiecampagnes. Het wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd en geeft aan hoeveel procent van de bezoekers niet meer dan één pagina van de website bekeken hebben. In principe geeft dit dus ook de kwaliteit aan van de landingspagina. Om de bounce rate te verlagen is het cruciaal om een duidelijke call-to-action te communiceren binnen de kanalen waar men adverteert en de landingspagina(s) hier naadloos op aan te laten sluiten. Verder zijn laadtijd en overzichtelijkheid van belang en of landingpagina’s ook goed bereikbaar en leesbaar zijn via smartphones en tablets,

Wat kan iRelevance voor u betekenen?

iRelevance kan zowel een uitvoerende als adviserende rol hebben op het gebied van SEA. Leidend hierin is wat uw wensen als klant zijn.

Bij constatering dat online advertentiecampagnes géén winst opleveren, zoeken wij naar de juiste oplossing om zaken wel rendabel te maken. Wellicht is het beter om eerst te kijken naar de usability (= gebruikersvriendelijkheid) van uw website, opzet van specifieke landingspagina’s of de techniek en processen achter uw site te verbeteren. De volgende stap is dan om advertentiecampagnes te verbeteren. Wij denken graag met u mee!

Naast diverse online advertentiekanalen zoals Google, Bing of Social Media zoals o.a. Facebook, ondersteunen wij ook bij het bepalen van de juiste strategie binnen deze kanalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de inzet van:

  • Google Shopping/ Product Listing Advertenties
  • Display Advertising (bijv. Google Display Netwerk)
  • Remarketing (ook wel retargeting genoemd)
  • YouTube advertising

Samen met onze specialist(en) komt u tot de beste resultaten

Wilt u een afspraak maken voor een gratis adviesgesprek? Geïnteresseerd in onze expertise op het gebied van SEA? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onze website, neem telefonisch contact op of stuur ons een e-mail:
T: 045 – 511 63 56
M: 06 – 37 43 21 51
E: info @ irelevance.nl