10 April 2019

Wat u moet weten over affiliate marketing!

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een “Pay for Performance” marketingmethode. Website eigenaren (publishers genoemd) plaatsen op hun website advertentiemateriaal in de vorm van banners, tekstlinks etc.. Zo sturen zij bezoekers naar de website van een adverteerder (ook wel merchant genoemd).

Op basis van een vooraf opgesteld doel betaalt de adverteerder een commissie uit aan de publisher. Doelstellingen zijn meestal gerealiseerde verkopen of andere transacties (bijv. aanvraag brochure, inschrijving nieuwsbrief). De uitbetaalde commissie kan dus gebaseerd zijn op het genereren van een verkoop (Cost per Sale = CPS), klik (Cost per Click = CPC) of lead (Cost per Lead = CPL). Affiliate marketing valt dus onder de noemer “No Cure, No Pay”!

Naast de traditionele vormen van online adverteren is het voor een adverteerder dus financieel gezien een zéér aantrekkelijke manier om een website onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Er hoeven geen budgetten bepaald te worden, men rekent vanuit de marges die bestaan. Dit in tegenstelling tot bannering (display advertising), zoekmachine adverteren (SEA) of social media campagnes via bijv. Facebook, Instagram etc..

Partijen zoals Amazon, Bol.com, Marktplaats, eBay, Expedia, Neckermann (.nl en .com) en Apple hebben in het verleden (en ook nog hedendaags) dankbaar gebruik gemaakt van affiliate marketing om hun online sales en tevens hun naamsbekendheid (branding) te boosten.

Soms beheert een adverteerder een affiliate programma zelf maar meestal wordt dit via een affiliate netwerk gedaan zoals TradeDoubler, Tradetracker, Awin en Daisycon. Deze affiliate netwerken hebben al een enorm publisher netwerk waardoor het werven van eigen publishers enorm vergemakkelijkt wordt. TradeDoubler heeft bijv. een internationaal netwerk van +/- 180.000 publishers.

Affiliate Marketing - iRelevance

Wat doet het affiliate netwerk voor u als adverteerder?

  • Levert tracking software voor tracking/meten van online events zoals kliks, unieke bezoekers, sales en leads.
  • Uitbreiden en onderhouden van het netwerk met affiliates.
  • Administratie en uitbetaling van affiliates.

Is affiliate marketing voor u interessant?

Affiliate marketing wordt vooral ingezet in de Business to Consumer (B2C) markt. Affiliate marketing leent zich niet echt voor de Business to Business markt. Het affiliate kanaal is dus vooral geschikt voor webwinkels en dienstverleners die leveren aan consumenten bijv. :

  • Vakantie- en vliegtickets (KLM, Tix.nl, Neckermann.nl, Expedia, Hotels.com)
  • Mode – Fashion (Zalando, Mango, Coolcat, Promiss)
  • Elektronica en witgoed (Media Markt, CoolBlue, Apple, BCC)
  • Telecom (Vodafone, Ziggo, T-Mobile)
  • Financieel (American Express, Paypal, Santander Consumer Bank)

Voordat u met affiliate marketing start is het van belang dat de kanalen SEO en SEA ingezet worden en geoptimaliseerd zijn. Zonder optimalisering bestaat een grote kans dat affiliates deze kanalen van u overnemen en dat u onder de streep duurder uit bent. Indien uw SEO en SEA niet geoptimaliseerd is, zorg dan ervoor dat u specifieke voorwaarden stelt aan affiliates over wat zij wel/niet mogen. iRelevance kan u hierin uitgebreid adviseren.

Samen met onze specialist(en) komt u tot de beste resultaten

Wilt u een afspraak maken voor een gratis adviesgesprek? Geïnteresseerd in onze expertise op het gebied van affiliate marketing. Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onze website, neem telefonisch contact op of stuur ons een e-mail:

T: 045 – 511 63 56
M: 06 – 37 43 21 51
E: info @ irelevance.nl